Wpływ technologii na znajomość języka obcego w biznesie
Wszędzie otaczają nas teraz nowoczesne technologie i innowacyjne rozwiązania, szczególności oparte o AI. Te elementy wpływają na sposób, w jaki pracownicy podnoszą swoje kompetencje językowe i uczą się języków obcych. Zarówno pracodawcy, jak i pracownicy nadal inwestują w umiejętności językowe, bo w dużej mierze ma to konkretne przełożenie na sytuację firmy na rynku oraz na jej postrzeganie przez partnerów biznesowych.
Jaki wpływ na branżę językową ma technologia?
Koordynator szkoleń ze szkoły językowej Skrivanek wskazuje, że rozwój technologii ma bardzo pozytywny wpływ na naukę języków obcych. Nowoczesna technologia rozpowszechniła naukę zdalną na bardzo szeroką skalę, dała możliwość objęcia nauką wszystkich pracowników różnego szczebla, przekroczyła granice państw, ułatwiła dostęp do prawie nieograniczonych materiałów z różnych źródeł, umożliwiła samodzielną naukę w ramach kursów online, na różnych platformach e-learningowych, jak również sprawiła, że języka obcego można uczyć się wykorzystując nie tylko komputer, ale również smartfon.
Dodatkowo, dla firm o rozproszonej strukturze, nowoczesna technologia umożliwiła elastyczne dostosowanie grafików kursantów do obowiązków służbowych, jak również wyprowadziła naukę języków obcych poza mury firm i sal konferencyjnych, czyli przeniosła szkolenia do świata wirtualnego.
Czy warto zatem znać języki obce, kiedy pracownicy mają dostęp do translatorów online i narzędzi AI?
Zdecydowanie tak, jako że translator nie daje gwarancji 100% bezbłędności formułowanych zdań czy poprawności danego tłumaczenia. Tylko osoba, czy też pracownik, znająca język w stopniu zaawansowanym potrafi dostrzec różnicę między znaczeniem przekładu a np. intencjami mówiącego. Tego nie da się w pełni zautomatyzować, potrzebny jest pracownik, zarówno znający język obcy, jak i mający wiedzę z konkretnego zakresu czy dziedziny, w której się specjalizuje.
Czy rozwiązania AI zastąpią znajomość języka obcego wśród pracowników?
Zasadniczo nie, ale z pewnością będą ogromnym wsparciem dla użytkowników w sytuacjach, gdzie potrzebna jest szybka, automatyczna, co nie znaczy zindywidualizowana, forma zajęcia stanowiska w danej sprawie. Czynnik ludzki pozostanie nadal istotny, zwłaszcza w sferze niuansów językowych, typowych zwrotów, charakterystycznych wyrażeń czy idiomów, które są typowe i unikalne dla poszczególnych języków i kultur.
Jak kształtuje się przyszłość nauki języków obcych w firmach?
Doskonale i wielowątkowo. Przy zastosowaniu nowoczesnej technologii, Internetu, mediów społecznościowych, aplikacji na smartfony, muzyce, a także coraz lepszym materiałom dydaktycznym ma ogromną przyszłość. Wymóg znajomość języków obcych w stopniu komunikatywnym w wielu firmach to już norma, a zapotrzebowanie na posługiwanie się językiem obcym w obecnych czasach dla wielu firm, to nieoceniona możliwość rozwoju i pozyskiwania nowych rynków zbytu.
O co powinna zadbać firma organizujące szkolenia językowe dla swoich pracowników?
Aby kursy były w pełni dostosowane do aktualnych poziomów kompetencji językowych, do indywidualnych potrzeb i celów pracowników, do ich zainteresowań i kluczowych zakresów tematycznych oraz do ich dyspozycyjności służbowej i prywatnej. Firma szkoleniowa powinna zadbać o klienta kompleksowo, w zakresie organizacji, prowadzenia oraz wsparcia całego projektu.
W Skrivanku podchodzimy indywidualnie do każdego klienta, dopasowując do jego potrzeb formę zajęć (oferujemy zarówno kursy stacjonarne, jak i online), liczbę uczestników (zajęcia grupowe lub indywidualne), czas, długość trwania kursu i zakres materiału. Mamy duże doświadczenie we współpracy z firmami. Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą.